Köp & Leveransvillkor

  1. Tillämplighet och tillämpningsområde

Villkoren gäller när Brindle säljer Varor och Tjänster till Kunden. För det fall det är tillämpligt reglerar även Villkoren leverans av Varor till Kunden. Villkoren utgör en del av det avtal som Brindle och Kunden ingår när Kunden beställer och/eller köper Varor och Tjänster från Brindle. Villkoren ska tillämpas i den utsträckning inget annat skriftligen har avtalats mellan Brindle och Kunden. För de fall Kunden är Konsument gäller, förutom Villkoren, reglerna i KkL och KTfL. Vid eventuella skiljaktigheter mellan Villkoren och KkL eller KTfL, har KkL och KTfL företräde framför Villkoren. Villkor för företagskunder styrs av Köplagen.

  1. Definitioner

Med ”Behandling” avses varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga om Personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte,

Med ”Brindle” avses Brindle Inredning AB 559039-6676, Rådmansgatan 54, 113 57 Stockholm

Med ”Fel” avses varje väsentligt fel eller väsentlig brist med avseende på konstruktion, material, tillverkning och kvalitet.

Med ”KkL” avses Konsumentköplagen

Med ”KTfL” avses Konsumenttjänstelagen

Med ”Konsument” avses den betydelse som begreppet har i svensk konsumentskyddslagstiftning,

Med ”Kunden” avses den fysiska eller juridiska person som Brindle säljer Produkten eller tjänsten till,

Med ”Företagskund” avses kunder vars beställning görs av ett företag

Med ”Personuppgifter” avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet,

Med ”Tjänsten” eller ”Tjänsterna” avses de inredningskonsultationer, hembesök, upprättande av ritningar och andra liknande uppdrag som Kunden köper från Brindle,

Med ”Varan”, ”Varor” eller ”Varorna” avses de varor som Brindle säljer, och

Med ”Villkoren” avses dessa Allmänna Villkor för försäljning och leverans av Varor och Tjänster.

  1. Omfattning och ändamål

Villkoren syftar till att reglera vilka rättigheter och skyldigheter som Brindle respektive Kunden ska ha när Kunden beställer och/eller köper Varor och Tjänster och i förekommande fall leverans från Brindle.

  1. Varans avlämnande

Varan avlämnas, om inte annat skriftligen överenskommits, till Kunden, vid tiden för köpet, i Brindles affärslokal. För det fall Kunden beställer en Vara ur beställningssortimentet avlämnas Varan hos Brindles lagerpartner. För det fall Kunden inte hämtar ut Varan inom aviserad tid debiteras, om inte annat skriftligen överenskommits, en lagerkostnad om tusen (1 000) kronor per påbörjad vecka. Om Kunden beställer leverans, i enlighet med punkt 11, sker avlämnande när Varan lämnas till Kunden.

  1. Ansvar och risken för Varan

Ansvaret och risken för Varan övergår till Kunden vid den tidigare tidpunkt av när Varan avlämnas till Kunden eller vid den tidpunkt som Kunden har blivit aviserad om att Varan kan hämtas ut men Kunden trots detta inte har hämtat ut Varan.

  1. Undersökning av Varan

Kunden är skyldig att, vid hämtning av Varan, undersöka om Varan har synliga skador samt att de Varor som avlämnas är de som Kunden har köpt. För det fall Varan är emballerad ska emballaget synas och synliga skador anmärkas till Brindles personalen. För det fall Varan ska avlämnas i enlighet med punkt 11 ska anmärkning om synlig skada göras omedelbart vid avlämnandet och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av chaufför eller av Brindles representant. Kunden skall vid avlämnandet dokumentera och syna skadorna samt fotografera. Dokumentationen vidarebefordras till info@brindleinredning.se. Allt originalemballage skall sparas och varan ska återläggas.

Om Kunden upptäcker en transportskada när denne avemballerar Varan ska detta anmälas till Brindle inom tjugofyra (24) timmar från avlämnandet. Skulle avemballering och/eller montering senareläggas på grund av flytt, renovering eller annan liknande orsak ska Kunden meddela Brindle om sådana förhållanden inom tjugofyra (24) timmar från avlämnandet. Uppdagas transportskada senare och Kunden inte har anmält sådant förhållande har Kunden förlorat dess reklamationsrätt.

  1. Fel i Varan

Brindle ansvarar för att det inte finns några Fel i Varan när den avlämnas till Kunden.

  1. Reklamation

Kunden har rätt att reklamera Varor som, enligt punkt 7, var felaktiga vid avlämnandet. Normalt slitage, yttre påverkan och normala förändringar i naturmaterial reklameras aldrig.

Linnetyg är ett exempel på naturmaterial som kan ha naturliga förändringar. En gardinlängd av linnetyg kan beroende på luftfuktighet ha en rörlig längd. Detta betraktas inte som en reklamation. Sten med naturliga skiftningar är ett annat exempel på naturmaterial som inte betraktas som en reklamation. Kunden som är konsument har rätt att reklamera Fel i tre år från och med avlämnandet, reklamationsrätten gäller fel som anses vara fabrikationsfel/ursprunliga fel. Företagskunder har enligt köplagen rätt att reklamera fel på en vara i upp till 2 år från datumet för mottagande av varan. Felet ska reklameras till Brindle utan dröjsmål efter det att Kunden har upptäckt eller borde ha upptäckt Felet. Om inte Kunden, som är konsument, har reklamerat Felet inom två (2) månader från det att Kunden upptäckte eller borde ha upptäckt Felet, förlorar Kunden sin rätt att reklamera Felet. För företagskunder gäller att felet ska skriftligen ska meddelas Brindle inom 6 dagar från avlämnandet av varan. Brindle har ingen skyldighet att lämna skadestånd eller på annat sätt ersätta företagskunder för kostnader som eventuellt uppstår på grund av felet. Vad som utgör fel i dessa sammanhang stadgas i Köplagen 17-21§§. Levererad vara får inte returneras utan att detta i förväg har godkänts av Brindle. För det fall Kunden köper ett utställningsexemplar köper Kunden Varan i befintligt skick och avsäger sig därmed reklamationsrätten. Kunden och Brindles representant granskar tillsammans Varan och eventuella skador och rabatter noteras i ordersystemet.

Önskar Kunden nyttja sin reklamationsrätt ska Kunden fotografera Felet och skicka bilderna med e-post till info@brindleinredning.se. Originalkvitto ska alltid bifogas/redovisas samt fullständiga kontaktuppgifter. I e-postmeddelandet ska även en kort beskrivning av Felet finnas med. Brindle kommer, när reklamationen är mottagen, inleda ett reklamationsärende och kommer kontakta Kunden inom tio arbetsdagar. Brindle hanterar reklamationer helgfria vardagar mellan klockan 11:00 och 16:00. Har Varan avlämnats i Brindles affärs- eller lagerlokal ska Kunden återlämna den reklamerade Varan till affärs- eller lagerlokalen, utan att ha rätt till ersättning eller kompensation härför. Har Kunden beställt leverans hämtas och återlämnas Varan med hjälp av Brindles transportpartner. I de fall kunden ersätts med en ny vara/ersättningsvara står Brindle för upphämtning av den reklamerade varan i samband med utkörning av ersättningsvaran. I de fall kunden önskar avhämtning av reklamerade varan tidigare står kunden själv för transporten. Om reklamationen avser en felleverans hämtar Brindle upp varan snarast och kunden har ingen rätt att bruka varan tills ny vara kan levereras till kunden. Kunden ska under reklamationsärendet var behjälplig och tillhandahålla den information som Brindle kräver för att ärendet skall fortlöpa så snabbt och smidigt som möjligt. Om Kunden är Konsument följer Brindle alltid Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

  1. Bytesrätt

Brindle erbjuder inte öppet köp eller bytesrätt.

  1. Avbeställningsrätt

Intill dess att Varan avlämnats har Kunden rätt att avbeställa Varan som Kunden har beställt. För de fall Kunden avbeställer Varan har Brindle rätt till ersättning uppgående till sjuttio (70) procent av Varans värde. För det fall Kunden inte hämtar ut sin Vara inom skälig tid tillfaller handpenningen och Varan Brindle. Kunden har rätt att avbeställa tjänster köpta av Brindle. För de fall där kostnader har uppstått för redan utförd tjänst har Brindle rätt att kräva ersättning. Avbeställningsrätt enligt detta avsnitt gäller inte för företagskunder.

  1. Leverans

Varor levereras fritt till Brindles lagerpartner om inte annat anges vid beställningspunkten. Kunden har möjlighet att köpa till leverans av Varan från Brindles samarbetspartner. Leverans debiteras i enlighet med vid var tid gällande priser för leverans. Leverans sker av annan aktör, samarbetspartner till Brindle. Transport och övriga externa tjänster lämnas på offert. Villkor för tjänster från samarbetspartner för transport/leverans omfattas inte av dessa villkor.

När Kunden beställer en Vara ur beställningssortimentet meddelar Brindle så snart som praktiskt möjligt en preliminär leveranstid till Kunden. Den preliminära leveranstiden är ett estimat på hur lång leveranstiden kan komma att bli. Kunden är medveten om att den preliminära leveranstiden kan komma att ändras på grund av omständigheter som ligger utanför Brindles kontroll. När Brindle får en planerad leveranstid från Brindles underleverantör ska Brindle meddela den planerade leveranstiden till Kunden utan onödigt dröjsmål. Blir den faktiska leveranstiden senare än den planerade leveranstiden ska Brindle meddela Kunden detta så snart som praktiskt möjligt. För det fall den faktiska leveranstiden såväl blir mer än tre gånger så lång som den planerade leveranstiden som denna försening har Kunden rätt att antingen häva eller fullfölja köpet. Kunden har inte rätt till någon annan påföljd med anledning av förseningen. När Kunden mottar leveransen och Varan avlämnas ska Kunden syna emballaget. För det fall Varan ska avlämnas i enlighet med punkt 11 ska anmärkning om synlig skada göras omedelbart vid avlämnandet och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling. Anteckningen ska bestyrkas av chaufför eller av Brindles representant. Kunden skall vid avlämnandet dokumentera och syna skadorna samt fotografera. Dokumentationen innehållande bilder, beskrivning, namn och ordernummer ska vidarebefordras till info@brindleinredning.se. Allt originalemballage skall sparas och varan ska återläggas.

  1. Avhjälpning av Fel

Fel i Vara ska så snart som praktiskt möjligt avhjälpas av Brindle efter skriftlig reklamation från Kunden och på det sätt som Brindle bedömer vara mest lämpligt i det aktuella fallet. Avhjälpande kan även innebära att Kunden erhåller ny Vara (omleverans). Brindle har rätt att avhjälpa Fel i Varan tre (3) gånger innan Kunden har rätt att kräva prisavdrag eller hävning.

Kunden är skyldig att, vid avhjälpande av Fel, medverka till och underlätta avhjälpandet i skälig omfattning genom att exempelvis, men inte enbart, hålla Varan tillgänglig på överenskommet sätt och vid överenskommen tid.

  1. Köp av Tjänster

Om Brindle och Kunden särskilt kommer överens härom ska Brindle utföra de Tjänster som Kunden köper i enlighet med den order som upprättas i samband med att Kunden beställer Tjänsten.

Tjänsten specifieras inför projektets uppstart i en kundspecifik order. I kundens order gällande projektet specificeras de steg och delar som föreslagits och är enligt överrenskommelse.

Brindle tillhandahåller paketlösningar för inredningskonsultation baserat på antal rum och geografisk placering. Specificering av paketlösningens innehåll anges i kundens order. Dessa tjänster levererar ett inredningsförslag i sin helhet för den angivna ytan. Inga förpliktelser gäller för kunden angående köp av möbler.

  1. Betalning

Kunden ska erlägga betalning för Varan i enlighet med vid var tid gällande prislista. Vid beställning av Varor ur beställningssortimentet debiteras en handpenning om femtio (50) procent av ordervärdet. Beställningsvaror enligt godkänd kundorder beställs från Brindles leverantörer efter erhållen handpenning. Resterande belopp debiteras innan avhämtning eller hemkörning. Ingen Vara lämnas ut eller levereras innan full betalning erlagts. Debitering av resterande belopp, femtio (50) procent, sker när varan ankommer vårt lager eller butik.

Vid tillfällen att kunden har köpt flera varor debiteras resterande belopp per varje vara som ankommer vårt lager och är klar för leverans. Kunden ska erlägga betalning för leverans i enlighet med vid var tid gällande prislista alternativt offert.

Vid beställning av Tjänster är alltid minsta debiterbara tid två (2) timmar. Beställning av tjänster enligt godkänd kundorder anses accepterad efter erhållen handpenning.

För pakettjänster debiteras kunden en handpenning om femtio (50) procent av ordervärdet innan start av tjänstens utförande. Resterande belopp debiteras efter avslutad leverans av köpt tjänst.

För försäljning av projekttid/antal timmar debiteras en handpenning på trettio till femtio (30-50) procent innan projektets start. Handpenningens storlek beror på projektets omfattning och tidsåtgång. Resterande belopp debiteras kunden sedan vid flera tillfällen, under projektets gång samt alltid vid projektets avslut. Avstämning sker var 14 dag.

För Tjänster som utförs på löpande räkning fakturerar Brindle Kunden varannan vecka i efterskott. Faktura förfaller till betalning 10 dagar efter fakturadagen. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag.

  1. Ägandeförbehåll

Samtliga Varor säljs med äganderättsförbehåll. Det innebär att Varan tillhör säljaren/Brindle till full likvid erlagts.

  1. Befrielsegrunder (Force Majeure)

För det fall Brindle eller Kunden förhindras att fullgöra sina skyldigheter enligt Villkoren på grund av omständighet, såsom myndighetsbeslut, arbetskonflikt, brand, krig, åska eller liknande, som ligger utanför Brindles eller Kundens kontroll och som Brindle eller Kunden skäligen inte kunde ha förväntats ha räknat med vid tiden för köpet och vars följder Brindle eller Kunden inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra en befrielsegrund som medför framflyttning av den tidpunkt då prestation enligt Villkoren ska vidtas och förhindrar påföljder enligt Villkoren. Befrielsegrund får inte åberopas med mindre än att Brindle eller Kunden kan visa, att alla skäliga åtgärder vidtagits för att begränsa hindrets inverkan och, vidtagit alla tänkbara åtgärder för att begränsa uppkommen skada.

Befrielsegrund får inte åberopas med mindre än att Brindle eller Kunden utan oskäligt uppehåll skriftligen underrättat den andra parten om att sådan omständighet inträffat samt om hindrets beräknade verkan.

  1. Personuppgifter

Personuppgifter, hänförliga till Kunden och/eller till Kundens anställda, som Brindle erhåller från Kunden eller Kundens anställda, bestående av namn, adress, telefonnummer samt e-postadress och andra liknande uppgifter, Behandlas i enlighet med vid var tid gällande lagstiftning och Brindles integritetspolicy. Brindle Behandlar personuppgifter för att kunna administrera verksamheten, fullgöra åtaganden mot och kommunicera med Kunden samt fullgöra skyldigheter som föreligger enligt lag eller annan författning. Vidare kan personuppgifterna användas för marknadsanalyser, statistik och för att utvärdera och informera om Varor och Tjänster. Personuppgifter kan även komma att Behandlas för marknadsföringsändamål och i syfte att inhämta Kundens eller Kundens anställdas synpunkter på Brindles Varor och Tjänster. Brindle lämnar varken ut eller säljer personuppgifter vidare till tredje part med undantag för om tredje part utför tjänster för Brindle, som t.ex. IT-, kreditupplysnings- och inkassotjänster samt transportbolag och hantverkare. Dessa mottagare har endast rätt att Behandla Kundens eller Kundens anställdas personuppgifter för Brindles räkning i samband med att mottagarna utför en tjänst för Brindle. Dessa leverantörer och samarbetspartners får dock aldrig sprida eller föra personuppgifterna vidare till annan part.

Brindle har rätt att lämna ut personuppgifter till myndighet eller tredje part om Kunden har brutit mot Villkoren eller om myndighet begär detta med stöd i lag eller myndighetsbeslut. Brindle ska vidta sådana tekniska och organisatoriska åtgärder som är nödvändiga för att skydda de personuppgifter som Behandlas från obehörig åtkomst, förstörelse och ändring. Personuppgifter sparas under den tid som krävs för att Brindle ska kunna fullgöra sina åtaganden mot eller leverera Varorna till Kunden samt en skälig tid därefter. Kunden och Kundens anställda har rätt att begära att felaktiga personuppgifter rättas, blockeras eller förstörs. Vidare har Kunden och Kundens anställda rätt att begära att Brindle ska tillhandahålla information om Behandlingen av personuppgifter, att Behandlingen av personuppgifter begränsas, att få ut en kopia av personuppgifterna och att göra invändningar mot Behandlingen av personuppgifter. För det fall Kunden önskar att Brindle raderar eller ersätter personuppgifter hänförliga till Kunden eller en anställd hos Kunden, ska Kunden skriftligen begära detta. Kunden godkänner härmed att personuppgifter hänförliga till Kunden och/eller till Kundens anställda kommer att registreras och Behandlas av Brindle i enlighet med vad som gäller enligt denna punkt 23. För det fall Kunden lämnar Kundens anställdas personuppgifter till Brindle, garanterar Kunden att denna har rätt att lämna ut Personuppgifter hänförliga till Kundens anställda till Brindle. För det fall Kunden Behandlar Brindle anställdas Personuppgifter omfattas Kundens Behandling av samma krav som ställs på Brindle Behandling enligt denna punkt 23.

  1. Fullständig reglering

Villkoren utgör Brindle och Kundens fullständiga reglering av alla frågor som Villkoren berör och ersätter alla skriftliga eller muntliga åtaganden, utfästelser och överenskommelser som föregått köpet och/beställningen.

  1. Passivitet

Brindles underlåtenhet att utnyttja någon rättighet enligt Villkoren eller underlåtenhet att påtala visst förhållande hänförligt till Villkoren ska inte innebära att Brindle frånfallit sin rätt i sådant avseende.

  1. Bestämmelses ogiltighet

Skulle någon eller del av bestämmelse i Villkoren vara ogiltig, innebär detta inte att Villkoren är ogiltiga i sin helhet. I stället ska, i den mån detta väsentligen påverkar Brindle eller Kundens utbyte av eller prestation enligt Villkoren, skälig jämkning ske.

  1. Lagval och tvist

På Villkoren ska svensk materiell rätt tillämpas. Tvist rörande tillämpningen och tolkningen av Villkoren ska i första hand försöka lösas genom förhandling. För det fall en överenskommelse

inte kan nås genom förhandling ska tvisten avgöras genom allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. Om Kunden är Konsument kan tvist om tillämpningen och tolkningen av Villkoren även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig.

  1. Ikraftträdande

Villkoren gäller från och med den 17 September 2024 och ersätter alla tidigare gällande allmänna villkor för Brindles försäljning av för försäljning och leverans av Varor och Tjänster.

Allmänna Villkor Brindle Inredning AB